هشت نکته ای که افراد دیابتی باید در مورد واکسن COVID-19 بدانند

همانطور که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها اعلام کرده است، واکسیناسیون  COVID-19به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 ، بسیار مهم است زیرا این افراد در معرض خطر بیماری شدید و مرگ ناشی از ویروس کرونا قرار دارند. اکنون که واکسیناسیونCOVID-19 ، آغاز شده است، ممکن است شما درباره این واکسن های جدید سوالاتی داشته باشید، از جمله اینکه چه زمانی می توانید این واکسن ها را دریافت کنید. همچنین شاید ندانید که چه سوالاتی را باید در مورد این واکسنها از پزشک خود بپرسید. متخصصانی که با آنها صحبت کردیم، می گویند واکسن ها برای افراد دیابتی بی خطر، موثر و مهم هستند.

 دکتر علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، می گوید: مهمترین چیز این است که افراد دیابتی به محض دسترسی به واکسن، واکسینه شوند.

در زیر، آنچه که شما باید در مورد واکسنCOVID-19 بدانید، توضیح می دهیم.

1.     افراد مبتلا به دیابت در فهرست افراد دریافت کننده ی واکسن باید در چه اولویتی قرار گیرند؟

این موضوع به سیاست های دولت و سیاستهای استانی بستگی دارد. توصیه شده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به سایر بیماری های پزشکی زمینه ای مبتلا هستند به دلیل افزایش خطر ابتلا به بیماری شدید مرتبط باCOVID-19 ، در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند. در تاریخ 29 مارس، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا وب سایت خود را به روز رسانی کرده و اعلام کرد که "داشتن دیابت نوع 1 یا 2 می تواند شما را در معرض بیماری شدیدCOVID-19 قرار دهد. بنابراین قرار گرفتن افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 در اولویت برتر برای دریافت واکسن، مهم است زیرا هر دو گروه در معرض خطر مشابهی برای ابتلا به نوع شدید بیماری COVID-19و مرگ بر اثر آن هستند.

2.     آیا عوامل اضافی مانند سن و یا داشتن یک بیماری دیگر بر اولویت دریافت واکسن، تأثیر می گذارد؟

به طور بالقوه، افراد 16 تا 49 ساله با یک بیماری پرخطر مانند دیابت نوع 1 یا نوع 2 ، و افراد 50 ساله یا بالاتر قرار است در اولویت دریافت واکسن باشند، با این حال این موضوع به محل زندگی شما و سیاست های محلی بستگی دارد، اما تعداد بیماریهای زمینه ای که به آن مبتلا هستید و سن بالا شما را در اولویت دریافت واکسن قرار می دهد.

3.     زمانی که نوبت دریافت واکسن برای افراد دیابتی رسید، از کجا می توان واکسنCOVID-19 دریافت کرد ؟

مکانهای ارائه ی واکسن نیز بسته به محل زندگی شما متفاوت است. شما می توانید برای اطلاع از موجود بودن واکسن بصورت غیرحضوری با موسسات خدمات بهداشتی شهرستان یا محل زندگی خود یا پزشک خود مشورت کنید. اخیرا ستاد ملی مقابله با کرونا، وب سایتی را برای ثبت نام از افرادی که پرونده ی الکترونیکی سلامت ندارند، معرفی نمود(Salamat.gov.ir). این ستاد تاکید کرده است که نیازی به مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی و درمانی کشور برای ثبت نام واکسیناسیون کرونا وجود ندارد، زیرابر اساس ثبت نام انجام شده، برای افراد پیامک ارسال شده و به آنها اطلاع داده می‌شود که در کدام فاز واکسیناسیون قرار گرفته‌اند. سپس از طریق پیامک از افراد برای واکسیناسیون دعوت می‌شود.

4.     آیا واکسنCOVID-19 برای افراد دیابتی رایگان است؟

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، واکسنCOVID-19 برای همه ی افراد رایگان است.

5.     چرا واکسن زدن در صورت ابتلا به دیابت مهم است؟

متخصصان می گویند: کاملاً واضح است که افراد دیابتی از نظر نتایج ناشی ازکووید-19بسیار بدتر از افراد بدون دیابت هستند. در اوایل همه گیری، مطالعه ای منتشر گردید که نشان داد تقریبا نیمی از افراد زیر 65 سال که بر اثر COVID-19درگذشتند، دیابت داشتند.

محققان می گویند: اثرات محافظتی واکسن ها برای افراد دیابتی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت شدید و کشنده ی COVID-19هستند، حیاتی است. مطالعه منتشر شده در دسامبر 2020 در مجله ی مراقبت از دیابت نشان داد که احتمال بستری در بیمارستان به دلیل کووید-19 برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 ، در مقایسه با افراد بدون دیابت، سه برابر بیشتر است، همچنین این افراد 7 برابر بیشتر از افراد بدون دیابت احتمال دارد که بیماری شدید COVID-19را تجربه کنند.

دو مطالعه از انگلستان خطر مشابهی را نشان داد. مطالعه اکتبر 2020 در دیابت و غدد درون ریز Lancet، نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 به میزان 2 تا 3 برابر بیشتر از افراد بدون دیابت در بیمارستان در اثر COVID-19می میرند. یک مطالعه ی دیگر در دسامبر سال 2020 در دیابت و غدد درون ریز Lancet، نشان داد که برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 احتمال مرگ به دلیل COVID-19یا نیاز به درمان در بخش مراقبت های ویژه نسبت به افراد بدون دیابت، بیشتر است.

واکسیناسیون برای جوامعی که به طور نامتناسبی تحت تأثیر دیابت و COVID-19قرار می گیرند مانند سیاه پوستان یا افراد لاتین تبار و بومیان آمریکا بسیار ضروری و در اولویت است. براساس  گزارش انجمن دیابت آمریکا، آفریقایی تبارها و لاتین تبارها بیش از 50 درصد بیشتر از سفیدپوستان آمریکایی مبتلا به دیابت هستند. طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها ، میزان مرگ و میر ناشی از COVID-19در سیاه پوستان، لاتین تبارها و بومیان آمریکا در سال 2020 دو برابر یا بیش از دو برابر در مقایسه با سفیدپوستان آمریکایی بوده است.

6.     آیا واکسن های موجود برای افراد دیابتی بی خطر و موثر هستند؟

در حال حاضر سه واکسن COVID-19در ایران در دسترس است و افراد دیابتی برای دریافت هر سه ی این واکسنها در نوبت هستند. محققان می گویند: افراد مبتلا به دیابت، دارای فشار خون بالا و چاق می توانند هر یک از سه واکسن عرضه شده را دریافت کنند. این واکسن ها به خوبی تحمل شده، بسیار کارآمد هستند و پاسخ ایمنی خوبی را در افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت ایجاد می کنند البته در افراد چاق این پاسخ ایمنی ممکن است کمتر باشد. محققان می گویند: داده هایی که تاکنون جمع آوری شده است، نشان نمی دهند که واکسن های COVID-19خطر خاصی برای افراد دیابتی ایجاد کنند و هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم با انسولین یا سایر داروهایی که افراد دیابتی ممکن است مصرف کنند، تداخل ایجاد می کنند.

7.     افراد دیابتی باید به چه عوارضی از واکسنی توجه کنند؟

به طور کلی، شایع ترین عوارض جانبی هر سه واکسن درد ، تورم و قرمزی در محل تزریق است. دیگر عوارض جانبی رایج لرز، خستگی و سردرد است. اکثر این عوارض جانبی خفیف هستند، اما برخی از افراد واکنش های شدیدتری داشتند که با فعالیت های روزمره ی آنها تداخل داشت، بهمین دلیل نیاز به مرخصی از محل کار یا استراحت داشتند.

محققان گفتند: عوارض جانبی واکسن های COVID-19مانند واکسن های آنفلوانزا است. برای کسی که مبتلا به دیابت است، در دسترس بودن کیت روز بیماری، همراه با داروها و لوازم اضافی در صورتی که احساس خوبی نداشته باشد، مفید است.

8.     افرادی که دیابت دارند باید چه سوالاتی را درباره واکسن COVID-19از تیم های بهداشتی خود بپرسند؟

محققان می گویند: اولین سوالی که بیماران دیابتی باید در مورد واکسن COVID-19از ارائه دهندگان خود بپرسند این است که "چه زمانی می توانم آن را تزریق کنم؟"

بنابراین بهتر است هر زمان که با پزشک خود ملاقات کردید یا بصورت تلفنی از او در مورد این موضوع سوال کنید. در حال حاضر باید به  وب سایت Salamat.gov.irمراجعه کنید. البته به شما توصیه می کنیم که "صبوری و پیگیری موضوع بهترین روش است." سوالات دیگر می تواند عوارض پوستی یا سایر عوارض باشد، این که در صورت بروز مشکل باید به کجا مراجعه کنید. از جمله سوالات دیگر اقدامات قبل، در حین و بعد از تزریق واکسن است که ما در مقاله ای با عنوان: "اقدامات احتیاطی که باید قبل، در حین و بعد از تزریق واکسنCOVID انجام دهید" ، بطور مفصل شرح داده ایم.

منبع:

https://www.everydayhealth.com/type-2-diabetes/things-people-with-diabetes-must-know-about-the-covid-19-vaccines/